53% ankietowanych Polaków nie wie, jakie napiwki zostawiać podczas urlopu za granicą. Polacy najczęściej zostawiają 9-10% napiwku, wolą jednak sami decydować, czy dodatkowe podziękowanie powinno trafić do kelnerów, czy nie i nie są za wliczaniem serwisu do rachunku. Amerykanie są najbardziej hojni pod względem napiwków dla obsługi w restauracji.
Ponad połowa ankietowanych Polaków czuje się zdezorientowana zostawiając napiwek za granicą. Wypada dodać coś do rachunku czy nie? Jaka kwota wpisze się w lokalne zwyczaje i nie obrazi kelnerów? Wyszukiwarka KAYAK przychodzi z pomocą i przedstawia etykietę wręczania napiwków w najczęściej odwiedzanych przez Polaków krajach.
Niemal połowa Polaków daje napiwki podczas wakacji – 30% badanych dodaje drobną kwotę do rachunku, gdy wymagają tego lokalne zwyczaje, a 19% nawet jeśli nikt tego od nich nie oczekuje, a obsługa okazuje się niemiła. Sam wakacyjny nastrój nie zawsze jednak wystarczy – prawie co trzeci (32%) urlopowicz z Polski daje napiwek tylko, jeśli obsługa w restauracji rzeczywiście spełni jego oczekiwania. Zapewne dlatego też większość badanych (46%) woli sama decydować o wysokości napiwku i nie chciałaby, aby był on wliczony w rachunek. Jednak przy dobrym serwisie, Polacy są hojni i najczęściej zostawiają 9-10% wartości zamówienia. Co piąta osoba uważa jednak, że 5-6% w zupełności wystarczy jako podziękowanie za dobrą obsługę.
Polacy napiwki najczęściej wręczają w restauracjach, gdzie siadają na coś do zjedzenia (65%) oraz w kawiarniach (48%). Co piąta osoba w ten sposób nagradza dobry serwis w barach. Mniej zostawia drobną kwotę obsłudze hotelowej czy kierowcom w taksówce – robi tak odpowiednio 16% i 14% badanych.
Stosowny napiwek w ulubionych miejscach polskich podróżnych
Europa, Azja, Ameryka – na liście najpopularniejszych kierunków tego lata króluje różnorodność. Można więc spodziewać się też różnych zwyczajów pod względem stosownej wysokości napiwków. Eksperci wyszukiwarki KAYAK sprawdzili lokalne zwyczaje oraz w ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 23 tysięcy respondentów na świecie, zapytali mieszkańców poszczególnych krajów, co uznaliby za odpowiedni dodatek do rachunku w swoim miejscu zamieszkania.
Tajlandia: Bangkok
W Tajlandii nie ma zwyczaju zostawiania napiwku, szczególnie w miejscach rzadziej odwiedzanych przez turystów. Jednak w większych miastach, coraz częściej zostawia się 10% lub zaokrągla rachunek do najbliższych 20 BAHT, czyli równowartości ok. 2,45 zł.
Hiszpania: Barcelona, Palma de Mallorca
Większość ankietowanych Hiszpanów (73%) zgadza się, że napiwek za dobry serwis nie musi przekraczać 8%, a najczęściej zalecają pozostawienie dodatkowych 5-6% do rachunku.
Chorwacja: Split i Zadar
Jak w wielu europejskich krajach, w Chorwacji najczęściej kelnerom zostawia się 10% w ramach podziękowania za dobre jedzenie i profesjonalną obsługę.
Stany Zjednoczone: Los Angeles
Jeśli chodzi o napiwki, Amerykanie wyróżniają się szczodrością. Najliczniejsza grupa badanych wskazała, że w Stanach dobrze widziane jest pozostawienie dodatkowych 19-20% do rachunku jako podziękowanie za miłą obsługę. Niewiele mniej osób (16%) uważa, że należy zostawić przynajmniej 15-16%.
Bułgaria: Burgas
Zgodnie ze zwyczajem w Bułgarii powinno zostawić się obsłudze 10% wartości rachunku, jeśli wszystko smakowało, a kelnerzy byli sympatyczni.
Włochy: Neapol
Podobnie jak Hiszpanie, również Włosi nie mają zwyczaju zostawiać ogromnych napiwków. Najliczniejsza grupa badanych stwierdziła, że 5-6% jako dodatek za miłą obsługę jest wystarczającą kwotą.
Indonezja: Denpasar (Bali)
Zależnie od wybranej restauracji, w Indonezji napiwek może już być doliczony do końcowej kwoty – w takim przypadku nie ma obowiązku wręczania dodatkowej kwoty. Jeśli jednak serwis nie widnieje na rachunku, w dobrym tonie jest dodanie 10% jego wartości.
Grecja: Korfu
W Grecji serwis jest najczęściej wliczony w rachunek, dlatego zostawienie napiwku jest tutaj opcjonalne, ale mile widziane. Zawsze warto jednak pochwalić podane jedzenie, co jest tu równie doceniane co zostawienie drobnej kwoty.
Jak podkreśla Aleksandra Sowa-Frąckowiak, rzecznik prasowy KAYAK.pl: „Polacy dużo bardziej niż inne nacje zwracają uwagę na jakość serwisu – 32% badanych z Polski zostawia napiwek, tylko jeśli obsługa była miła. Wśród badanych z całego świata ten odsetek jest niższy (25%), częściej zostawiają też napiwki nawet jeśli serwis nie był zachwycający – robi tak 28% badanych. Podczas gdy w Polsce zaledwie 19%”.